Visar inlägg med etikett Klass 8A. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Klass 8A. Visa alla inlägg

fredag 19 maj 2017

Vad händer vecka 21?

Hej!
Här kommer information om vad som händer nästa vecka.

Ni är lediga torsdag och fredag nästa vecka på grund av Kristi Himmelsfärd.

På måndag bryts lektionerna kl. 13.15 och ni ska ta er till Mora Gymnasium där ni ska få se Mirandas föreställning.

Det har blivit något fel när vi gjorde elevenkäten, hälften av alla elever missade den andra delen som hör till vår skola. Därför måste den göras om nu.

Elevenkät

Det spottas tydligen tuggummin på golvet i matsalen (och sätts under borden) och det är inte ok. Golvet är nybonat och har man ett tuggummi i munnen slänger man det så klart i en soptunna och inte på golvet.

Läxor/Inlämningar/Prov
Mån:  Sista muntliga spanska, testa att göra ett gammalt NP i kemi med hjälp av ett faktablad.
Tis:     Läsa och höra spanska
Ons:

Ha en trevlig helg!
Jennie och Eva


fredag 5 maj 2017

Vad händer vecka 19?

Hej!
Här kommer information om vad som händer vecka 19.

Det är flera elever som har restuppgifter i olika ämnen. Det kan vara prov, inlämningar som inte är klara. Görs inte detta blir det inga betyg. Det finns flera olika tillfällen att göra detta:
- språkvalstiden
- elevens val (12/5, 19/5)
- läxtid (tisdagar 14.30-15.30, 14.300-15.00)

Läxor/Inlämningar/Prov
Mån:
Tis:
Ons:
Tors: Matteläxa 22
Fre:  

Idag är även Christians sista dag och vi önskar honom lycka till med sitt nya jobb. Vi har en ny assistent i klassen maj ut och han heter Tomas.

Ha en fortsatt trevlig vecka!
Jennie och Eva






fredag 28 april 2017

Vad händer vecka 18?

Hej!
Här kommer information om vad som händer vecka 18.


Prov/Läxor/Inlämningar
Måndag:  Lediga
Tisdag:    Svenska bedömningsuppgift Flyga Högt kom ihåg att ta med boken
Onsdag:  
Torsdag:   Matteläxa
Fredag:    Geografiprov (Europas länder)

Information från elevrådet:

Vi har vägt mat i elva veckor och här på skolan har vi slängt mat för cirka för 40 000 under den tiden. Nu ska vi försöka ha en matsvinnstävling med Noret.

Vi måste äta mer vegetarisk mat, Klassen får ge förslag på vilken vegetarisk mat man vill äta. Klass 8A vill ha vegetarisk pizza, pannkaka,

Hinken med trasor i köket ska flyttas så att den blir mer synlig. Folk vill även ha handsprit i matsalen.

Förslag om ett klotterplank i uppis, så att folk kan rita. De ska även försöka göra iordning pingisbordet ute så att folk kan gå ut.

Ha en fortsatt trevlig vecka!
Jennie och Eva

Obligatorisk elevenkät

https://www.netigate.se/a/s.aspx?s=395171X85902257X67395

fredag 7 april 2017

Vad händer vecka 15?

Hej!
Idag var vi en liten tapper skara, elva elever. Många sjuka och många lediga. Nästa vecka är det en stor grej som händer, ni ska till Mora Gymnasium och få gå på något som de kallar för Catwalk. Ni samlas klockan 8.45 utanför stora entrén.

Många lärare är lediga eller borta på kurs nästa vecka. Jobba på och visa vikarierna vilken bra klass ni är. ;-)

Prov/Läxor/Inlämningar:
Måndag: Dator med på idrotten,
Tisdag:   Catwalk, lektioner efter lunch.
Onsdag:
Torsdag: Matteläxa 19, Hemkunskapsprov, Läsa klart boken Flyga Högt och svara på frågorna. Kommer en bedömningsuppgift efter lovet.
Fredag:  Långfredag

Ha en fortsatt trevlig vecka.
Jennie och Eva.

fredag 24 mars 2017

Vad händer vecka 13?

Hej!
Här kommer information om vad som händer vecka 13. Det händer inget annat utan det är en vanlig skolvecka.

Läxor/Prov/Inlämningar
Mån:
Tis:
Ons: Fysikprov (värme),
Tors: Prov i SO på revolutioner, Matteläxa
Fre:


Ha en trevlig helg!
Jennie och Eva

fredag 10 mars 2017

Vad händer vecka 11?

Hej!
Nu har det gått en vecka och det blev en rivstart med utvecklingssamtal för de flesta. Några har sina kvar. Nästa vecka blir det en friluftsdag/skiddag i Hemus. Ni har information på länken nedan. Vi har tänkt att vi precis som förra året ska ha en heldag i Hemus med längdskidor och lekar på olika sätt. Vi behöver därför veta vilka som har egen utrustning och vilka som behöver låna. Återkom via mail så fort som möjligt.

Skiddag i Hemus

Läxor/Inlämningar/Prov

Måndag:  Fysik (instuderingsfrågor)
Tisdag:    Matteprov (Kapitel 4, Geometri)
Onsdag:   Läxa i franska (Quizlet)
Torsdag:  Läxa i engelska, Quizlet. Titta på Jennie på Höjden.
Fredag:    Utedag i Hemus

Ni har är några som har rester kvar i teknik, fysik, samhällskunskap och svenska. Ni kan göra detta på läxhjälp tisdagar och onsdagar mellan 14.30-15.30. Finns även läxhjälp på Elevens val fredagar kl. 8.00-9.00.




fredag 17 februari 2017

Vad händer vecka 8?

Hej!
 Idag har eleverna förberett sig inför sina utvecklingssamtal som kommer att äga rum vecka 10-11. Tider för dessa skickas ut nästa vecka. Vi har även haft klassråd gå in och läs protokollet här.

Nästa vecka går eleverna till torsdag och sedan är det sportlov en vecka.

Ha en fortsatt trevlig fredag
Jennie och Eva

fredag 10 februari 2017

Vad händer vecka 7?

Hej!
Här kommer information om vad som händer vecka 7.

Nästa vecka händer det grejer. Det är temadag om kärlek på tisdag, det är friluftsdag på onsdag och på fredag är det isvak.  

På tisdag är klasserna indelade i olika grupper och alla börjar kl. 8.00 och slutar kl. 14.00.

Grupp 1 och 2 samlas i sal A26
Grupp 3 samlas i sal A9
Grupp 4 samlas i Bildsalen
Grupp 5 samlas i sal A7

Gruppindelning till temadag

På onsdag är det friluftsdag och eleverna kan gå in på Morkarlbyhöjdens hemsida för att se vilken tid de börjar.

Läxor/Inlämningar/Prov
Mån:   Fysikläxa (instuderingsfrågor på Diglär)
Tis:    
Ons:  
Tors:   Matteläxa
Fre:    

Efter sportlovet kommer vi att börja med utvecklingssamtalen. Det kommer att komma ut en lapp där man kan boka sin tid.

Många är sena till lektionerna på morgonen. Det är inte okej att komma in 5-10-20 minuter försent.

Ha en trevlig helg!
Jennie och Eva



måndag 6 februari 2017

Skoldisco 17/2

Hej!
Fredagen den 17/2 är det skoldisco för eleverna på Morkarlbyhöjdens högstadie. Titta på inbjudan nedan.
Skoldisco


fredag 27 januari 2017

Vad händer vecka 5?

Hej!
Vi lärare på i arbetslag 8 vill rikta ett stort tack till alla er föräldrar som ställde upp och berättade om era yrken och hur ni hamnade där. Vi uppskattade det och det gjorde även eleverna.

Nu är det en ny vecka på gång och här kommer information om vad som händer nästa vecka.

På måndag ska eleverna åka långfärdsskridskor på Saxviken. Hjälm obligatorisk


Läxor/inlämningar/prov
Måndag:   Kemiläxförhör, Fysikläxförhör, Matteprov del 2
Tisdag:  
Onsdag:     Inlämning "Dokumentation om programmering"
Torsdag:    Matteläxa
Fredag:

Svenska: Titta vilka texter ni inte har lämnat in på Edmodo. Ni ska ha skrivit en artikel, ett reportage, en notis, en insändare.

Engelska: vi fortsätter med de muntliga proven samt förbereder sig inför uppsatsen vi ska skriva på engelska.

Friluftsdag 15/2

De val som finns är:

  • Slalom i Gesunda, kostnad 100 kr för liftkort, hyra av utrustning 150 kr.
  • Fiske på Saxviken
  • Längdskidor 
  • Långpromenad
  • Hockey på uterinken i Selja
  • Långfärdsskridskor
Vi har haft Carina Karlsson hos oss som har berättat för eleverna om vikten av att sköta sin dator och vara aktsam med den. Det är också viktigt att se till att den lämnas in om det har blivit något fel på den. Många av eleverna i 8A har trasiga hörn på sina datorer och det måste lämnas in och åtgärdas. Även om datorn fungerar idag kan den, om den har fått en smäll, sluta fungera längre fram. Den dagen eleverna slutar i nian ska datorn antingen köpas ut till en liten kostnad eller lämnas in till skolan. Om datorn lämnas tillbaka ska den vara fullt fungerande utan skador annars får man bekosta reparationen.  Allt detta står i det försäkringsbrev och det kontrakt som ni skrev under när eleverna fick datorerna. 

Därför vill vi att ni tittar över era barns datorer. Finns det fel, trasiga hörn eller dylikt måste den lämnas in på reparation. Eleverna får en lapp med sig hem från skolan som ni fyller i tillsammans med era barn. Har eleven trasiga hörn behöver de kunna beskriva utförligt när det hände och hur det hände. Om försäkringsbolaget anser att eleven varit oaktsam eller inte följt de anvisningar som står i kontraktet kommer ni att få bekosta reparationen själva. 

Med vänlig hälsning Jennie och Eva. 


söndag 22 januari 2017

Vad händer vecka 4?

Hej!
I fredags hade vi klassråd för första gången denna termin. Vår tanke är att vi ska ha det en gång i månaden. Vår ordförande var Johannes och vår sekreterare var Linus M. Därför får ni idag gå in och läsa på protokollet för att läsa vad som händer denna vecka.

Klicka på länken för att läsa Klassrådsprotokoll 20 januari

Hälsningar Jennie och Eva

fredag 13 januari 2017

Vad händer vecka 3?

Hej!
Vi har precis börjat terminen därför är det inte så mycket inlämningar och läxor just nu. Vi jobbar på och det är viktigt att hänga med från början. Både ni och eleverna kan hålla koll på Edmodo och Jennie på Höjden.

Förvarning:
  • Killarna ska på Mum torsdagen den 26 januari
  • Simning vecka 4, på fredagen
  • Långfärdsskridskor vecka 5, eleverna får låna skridskor nere vid Saxviken
  • Vecka 6 är det isvak för åk 8-9
  • Arbetslivsdag 26/1 kl. 11.00-15.00
  • Friluftsdag 15/2 olika aktiviteter
Hälsningar Jennie och Eva

onsdag 21 december 2016

Planera tårtan

Här är länken till den Padlet som ni ska skriva in era förslag på.

Padlet

fredag 16 december 2016

Vad händer vecka 51?

Vi har vanliga skoldagar måndag och tisdag. På måndag ska eleverna ta sin vaccinationsspruta mot difteri, stelkramp och kikhosta. De har fått ett schema som de följer första gruppen kör 13.00 andra 13.10 och sista 13.20. Många har inte lämnat in sina lappar om vaccination så kolla med era barn hemma.

På onsdag är det samling kl. 8.00 vid stora entrén för de som INTE ska spela Nissecupen. De går en promenad. De andra som ska spela i laget samlas direkt nere på Unihoc kl. 8.00. Efter cupen går eleverna upp till skolan och äter lunch sedan är det samling i sal A7.

På torsdag börjar vi kl. 8.00 i idrottshallen. Det blir Zumba med Erik Louko och sedan blir det grötfrukost i matsalen och därefter är det samling i sal A7. Dagen avslutas ca 11.00 och sedan är det jullov.

Ha en trevlig vecka!
Jennie och Eva


fredag 9 december 2016

Vad händer vecka 50?

Här kommer information om veckan som kommer.

Läxor/Prov/Inlämningar
Mån:
Tis:     Omprov i matte för de som inte klarade provet sist, spanskaprov
Ons:  
Tors:   Matteläxa, Betygen ska vara satta kl. 8.00
Fre:

Det finns några elever som har smågrejer kvar att göra inför betygssättningen

På fredagmorgon är det Luciafirande. Vi inleder morgonen i sal A7 mellan 8.00-8.45. Sedan promenerar vi till Fridhemskyrkan där vi tittar på Lucia mellan 9.00-9.30. Sedan går vi tillbaka till A7 där vi fikar lussebulle och dricker varm choklad.

Ha en fortsatt trevlig vecka!
Jennie och Eva




fredag 2 december 2016

Vad händer vecka 49?

Här kommer information om vad vi har talat om på klasstiden idag. 


Prov/läxor/inlämningar
Måndag: 
Tisdag:      Läxförhör Kemi (läs på sid 80-83 i Kemiboken samt Quizlet sök på Helena 795; syror och baser)
Onsdag:     
Torsdag:   Matteläxa
Fredag:     Läxa i engelska, Opinion phrases, ni hittar orden under English 8A här på Jennie på Höjden.



Förvarning

  • Spanskaprov tisdagen den 13 december
  • Lucia firar vi den 16 december (efter att betygen har satts)
  • Nissecupen 21 december
  • Julzumba 22 december
Trevlig helg!





fredag 11 november 2016

Vad händer vecka 46?

Hej, här kommer information från klasstiden.

Det är sju stycken sin inte lämnat in sina praolappar i klass 8A, de ska vara inne idag. Återigen en deadline som flera inte bryr sig om.
Utvecklingssamtal pågår, ni som ej bokat in er på tid eller inte hittar någon tid som passar hör av er snarast. Länk till bokning av samtal --> Boka tid för samtal

Inlämningar/Prov/Läxor
Mån:   Matteprov
Tis:     Matteprov
Ons;  Spanskaläxa, Franskaläxa
Tors:  Engelskaläxa
Fre:  

Ha en trevlig vecka!
Jennie och Eva

måndag 7 november 2016

Vad händer vecka 45?

Hej!
Jag skriver lite information om vad som händer denna vecka eftersom vi har haft lov förra veckan.

Prao vecka 47. Lappen ska vara inlämnad påskriven och klar på fredag.

Vi börjar med utvecklingssamtal denna vecka. Ni kommer att få en lapp mailad hem med frågor som ni kan ställa till era barn under samtalet. Eleverna kommer själva att hålla i sina samtal.  De förbereder sig för samtalet under denna vecka.

Jag saknar texter i svenska - Mötet från sex elever i klassen. Den skulle varit inlämnad fredag vecka 43 och nu är det vecka 45. Vi ska jobba med den på lektionen på torsdagens svenska och den behöver därför vara inlämnad senast tisdag kväll för att jag ska hinna förbereda uppgiften. Har man något problem med texten får man komma till mig och prata om det.

I morgon ska eleverna på en föreläsning på Mora Gymnasium. Vi ska vara i skolan mellan 8.00-9.00 som vanligt sedan ska eleverna ta sig till gymnasiets aula där de lyssnar på en föreläsning mellan kl. 9.45-11.15. De tar sig sedan tillbaka till skolan och går och äter lunch. Deras nästa lektion börjar kl. 12.20 Biologi med Helena.

Prov/Läxor/Inlämningar
Mån: Spanska muntligt prov
Tis:  
Ons:  Spanskaprov muntligt, Tyskaprov,
Tors:  Bildprov
Fre:  

Förvarning: Måndagen 14/11 och tisdag 15/11 matteprov kapitel 2, Måndagen den 28 november fysikprov.

Ha en fortsatt trevlig vecka.
Jennie och Eva